BLOG HITS

Friday, September 6, 2013

RAWAT JERAWAT

Jangan susah hati kalau awak ada jerawat biasa-biasa atau serius sebab saya akan berkongsi dengan awak cara nak rawat dan cegah jerawat berdasarkan pengalaman saya dari tingkatan tiga sampai la ke semester akhir. Dasyat sangat pengalaman ni. Tapi berkat usaha, doa dan sokongan daripada semua pihak maka Alhamdulillah jerawat saya makin pulih hari demi hari. Saya disahkan menghidap penyakit Acne Vulgaris. Saya pun terkejut pada mulanya. Lama-lama barula saya tahu. Rupanya hormon berlebihan menyebabkan jerawat keluar setiap masa dan ia makin menjadi-jadi keluar bila saya makan makanan laut dan stress. 

Tip 1: Ubat
Jangan pakai ubat sembarangan tau sebab ia akan memudaratkan lagi masalah jerawat kat muka kita. Kulit muka kita akan jadi nipis bila kita pakai ubat yang tidak diiktiraf oleh Kementerian Kesihatan Malaysia tau. Dapatkan nasihat daripada doktor, pakar kulit atau ahli farmasi. Saya jumpa pakar kulit daripada hospital besar Sultanah Nur Zahirah di Kuala Terengganu sebab saya tinggal di Terengganu. Tapi, bukan senang nak jumpa dengan pakar sebab kena buat temujanji dulu. 4 bulan kemudian barulah dapat jumpa. Doktor pun bagilah segala macam ubat yang terbaik untuk saya. Saya guna setiap hari dengan penuh yakin dan tawakal kepada Allah. Yang penting kita kena istiqamah. InsyaAllah.

Ni vitamin untuk kulit. Wajib pakai setiap hari. Cara pakai senang jer. Hanya sapu nipis pada kawasan yang ada jerawat sebelum tidur. Masa sapu baca Bismillah dan selawat kepada NABI 3kali.

Ni krim untuk merawat parut jerawat sekaligus membunuh jerawat secara semulajadi. Sapu nipis di kawasan yang berjerawat pada waktu pagi dan jangan bagi kena pada matahari nanti jadi sunburn. Masa sapu baca Bismillah dan selawat kepada NABI 3kali.

Ni ubat untuk sesiapa yang alergik pada makanan laut. Boleh beli di farmasi. Harganya RM12 untuk 12 biji. Kesan dia sangat ok. Hari tu tangan saya merah dan sembab sebab makan tom yam. Lepas makan ubat ni Alhamdulillah sembuh. Tapi kesan setiap orang adalah berbeza bergantung kepada antibodi dan hormon masing-masing.

Ni Vitamin C 1000mg Pahang Pharma. Boleh beli kat butik, facebook atau blog sebab ramai orang jual vitamin ni. Saya beli RM60 kat facebook Vitamin C 1000mg Pahang Pharma. Makan sebiji sebelum tidur setiap hari. Wajib kena minum air masak yang banyak untuk sembuhkan segala macam penyakit yang ada dalam tubuh badan kita. 

Ni doxycyline 100mg. Kena makan selepas sarapan setiap hari. Jangan sarapan sembarangan sebab nanti muntah. Jarakkan antara 30 minit untuk sarapan yang berat contohnya nasi lemak, nasi minyak dan sebagainya. Jangan sesekali makan dengan perut kosong sebab nanti muntah teruk sampai loya-loya.

Tip 2: Pembersih Muka

Saya guna pencuci muka sabun beras Thailand keluaran K.Brothers. Saya beli dari facebook Mohaya Beauty Shop atau pergi terus ke website dia Mohaya Beauty. Harga yang dijual sangat berpatutan dan penghantaran sangat cepat. Dijamin sampai esok. Saya da beli sedozen. Saya order malam. Esoknya dia pos. lusa sampailah barang saya. Ataupun guna apa-apa pencuci muka yang dirumus khas untuk mencegah jerawat. Saya guna jugak pencuci muka Hilmalaya. Harga RM21.30. boleh beli kat Watson atau Guardian.

Tip 3: Disiplin
Amalkan semua tips yang saya bagi setiap hari dengan penuh kesabaran. Jangan mudah putus asa sebab Allah akan bagi ganjaran pada kita pada akhirnya. Yakinlah!

Tip 4: Doa
Amalkan doa-doa yang berkaitan dengan kesihatan. Saya hanya amalkan zikir Ya-Syakur sebanyak 41 kali sehari. Saya akan zikir selalu bila saya free. Apa-apa yang kita buat harus dimulakan dengan Bismillah, guna tangan kanan dan istiqamah. Untuk kesan yang cepat, baca surah Yusuf ayat 4.

Tip 5 : Jaga Pemakanan
Jaga makan. Jangan makan makanan yang berminyak, berempah dan bertumis. Sesiapa yang ada alergik makanan laut macam saya, jangan makan makanan laut. Kuatkan semangat anda ye. Kalau nak makan jugak boleh tapi kena minum air masak banyak untuk cegah jerawat keluar banyak atau kesan sampingan pada badan contohnya sembab, tangan bengkak, gatal-gatal dan jerawat bernanah di muka. Cuci muka 3 kali sehari. Jangan banyak kali nanti kulit muka jadi nipis dan kering.

Selamat mencuba. Tapi, jangan salahkan saya jika tips yang saya kongsi tak beri kesan positif pada anda sebab hormon setiap orang adalah berbeza. Kalau ada kemuskilan boleh komen ye!

No comments:

Post a Comment